Jestem przekonany, że propozycja założonej przeze mnie Szkoły Pod Żaglami da Wam niepowtarzalną i dla wielu nieosiągalną w inny sposób możliwość przeżycia wielkiej przygody, jaką jest rejs na pokładzie dużego żaglowca. Oprócz codziennej nauki czekać tam na Was będą normalne wachty i odpowiedzialna praca na pokładzie – czasem w pięknym słońcu, czasem w deszczu i ciężkiej pogodzie. Ale wierzę, że projekt „Dookoła Świata za Pomocną Dłoń” znajdzie uznanie wśród tych, dla których to, co niesie ze sobą prawdziwe żeglarstwo, stanowi wartość szczególną.
Warunkiem wstępnym udziału w projekcie jest zgłoszenie chęci pomagania innym. Rok udokumentowanej pracy wolontariackiej kwalifikuje do kolejnych etapów kwalifikacji. Finałem jest bieg na 400 m, pływanie stylem dowolnym 50 m, podciągnięcie sie na drążku (3 razy) i test z angielskiego. Tak więc na rejs w roku szkolnym 2017 trzeba się zgłosić w roku 2016. Trochę długa droga, ale warto.
Czytajcie „Szkołę pod Żaglami”, dowiecie się więcej. Książka do kupienia w EMPiKach (49 zł) lub indywidualnie poprzez sklep w innej zakładce tej strony.
Z informacji, jakie znajdziecie na tych stronach, ze wspomnień byłych uczestników naszych rejsów dowiecie się, dlaczego większość z nich twierdzi, że czas spędzony na pokładzie żaglowca zmienił ich postrzeganie świata i pozwolił zaplanować swoje życie z większym rozmachem.
_____________________
kpt. Krzysztof Baranowski
Rodzice – jak się wydaje – są zadowoleni:
Szanowny Panie Kapitanie!
W imieniu Michała Łakomskiego i naszym własnym pragniemy złożyć na Pana ręce serdeczne podziękowania za możliwość uczestnictwa Michała we wspaniałej przygodzie oferowanej przez Fundację Szkoła Pod Żaglami. Wielkie nadzieje wiązane z tegorocznym rejsem nie tylko nie zostały zawiedzione, ale przerosły nasze najśmielsze oczekiwania, a zdobyte doświadczenia, nawiązane przyjaźnie, wyznaczany przez wspólne żeglowanie rytm pracy i nauki oraz ze wszechmiar pozytywny wpływ kadry na młodzież, owocują już dziś głębokimi zmianami w patrzeniu Michała na świat, otaczającą rzeczywistość, dojrzalszym stosunkiem do codziennych obowiązków, kolegów i bliskich. W ten sposób Szkoła pod Żaglami stała się prawdziwą „szkołą życia”, a propagowana przez Pana od tylu lat idea nauki przez żeglowanie nie tylko nie uległa dezaktualizacji, ale w dobie internetu zyskała nowy wymiar, poprzez nawiązanie do pierwotnych, ogólnoludzkich i uniwersalnych wartości: przyjaźni, odpowiedzialności i solidarności, stając się pożądaną przez młodych ludzi alternatywą dla elektronicznego nowinkarstwa.
Z poważaniem
Renata i Zdzisław Łakomscy
Trasa rejsu 2014 (22 sierpnia – 25 października)
Gdynia – Nexø – Lerwick – Porto Santo i Madera – Gibraltar – Málaga – Majorka i Ibiza (Baleary) – Korsyka – Elba – Porto San Stefano – Santa Margherita Ligure – Genua
Trasa rejsu 2015 (21 sierpnia – 17 października)
Amsterdam – IJmuiden – Lerwick – Vigo – Leixões – Cascais – Porto Santo (archipelag Madera) – Gibraltar – Malaga – Ibiza (Baleary) – Bonifacio – Porto San Stefano – Civitavecchia
Trasa rejsu 2016 (26 sierpnia - 23 października)
Civitaveccia - Dardanele - Bosfor -Constanca - Noworosyjsk - Soczi - Warna (udział w Tall Ship Races) - Lavria - Civitaveccia
Jeśli znajdziesz się na pokładzie, tak czy inaczej czeka Cię kilka tysięcy mil żeglugi... ale nie licz na wakacje!
Jak wygląda dzień w Szkole Pod Żaglami Krzysztofa Baranowskiego?
Uczennice i uczniowie podzieleni są na cztery równe zespoły (zwane wachtami) i pełnią służbę pokładową zmieniając się co 4 godziny.
W tym rytmie mają: 4 godziny służby i 8 godzin nauki i odpoczynku.
Od śniadania do obiadu (5 godzin) młodzież jest w klasie na zajęciach szkolnych, prowadzonych przez kolejnych nauczycieli zgodnie z rozkładem lekcji. Pozostali nauczyciele pełnią w tym czasie służbę pokładową.
Wachty pokładowe obsadzają trzy zespoły, czwarty (codziennie inny) pełni służbę gospodarczą (wachta kambuzowa). Zespół ten pomaga kukowi w przygotowaniu posiłków, nakrywa do stołów, podaje dania, sprząta ze stołów i zmywa naczynia, sprząta pod pokładem. Wachta kambuzowa jest zwolniona z zajęć szkolnych, ale musi braki nadrobić. Kucharz ma w ten sposób do pomocy czteroosobową podwachtę kambuzową.
Wachta, która pełni służbę dejmańską, pomaga bosmanowi w pracach na pokładzie (malowanie, prace linowe, szycie żagli itp.). Prace dejmańskie trwają na ogół od godziny 14:00 do 18:00, więc wachta dejmańska uczestniczy w zajęciach szkolnych.
W czasie, gdy żaglowiec jest na morzu, lekcje odbywają się każdego dnia bez wyjątku. W czasie postoju w porcie na pokładzie pozostaje wachta portowa (oficer i 2-4 na ogół „podpadniętych” ze względu na dyscyplinę lub naukę). Reszta załogi ma wolne i może jechać na wycieczkę, iść do miasta czy na plażę. Uczennice i uczniowie przygotowują dla wszystkich prezentację o nowym porcie i kraju, kadra przygotowuje wcześniej plan wycieczkowy, a na miejscu wynajmuje autokar dla załogi.
Kadra Szkoły pod Żaglami składa się z Kapitana, czterech oficerów i nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Wskazane jest, by zarówno Kapitan jak i oficerowie mieli swoje przedmioty wykładowe, a każdy z nauczycieli wykładał po parę przedmiotów. Dodatkowo Kapitan, jako wychowawca z urzędu, ma raz na tydzień godzinę wychowawczą.
Sposób realizacji programu szkolnego pozostawia się do uznania poszczególnych nauczycieli: mogą oni zarządzać kartkówki, klasówki, sprawdziany i testy weryfikujące wiedzę zdobytą przez młodzież. Podobnie jak w zwykłej szkole prowadzony jest dziennik lekcyjny, a na koniec nauki nauczyciel wystawia uczennicom i uczniom indywidualne opisowe opinie, wraz z uzyskanymi stopniami – dokument ten przesyłany jest przez Fundację do macierzystych szkół młodzieży.
Udział w Szkole pod Żaglami musi być przez te szkoły zaakceptowany, a po powrocie uczennicy czy ucznia z rejsu nauczyciele ze szkół lądowych mogą sprawdzać poziom wiedzy.